Většina lidí má aspoň jednu pojistku. Pokud vlastníte auto, tak máte uzavřeno minimálně povinné ručení, někteří i havarijní pojištění. Většina z nás má pojištěn také majetek – byt, dům… A ti, kteří mají rádi jistoty, mají uzavřeno i nějaké to životní pojištění nebo aspoň úrazovku. Pokud se jedná o rodinu, už k tomu přibude i třeba úrazové pojištění dětí…
Najednou je to hodně smluv, co?
To je skvělé. Máte pojištěno plno rizik. Takže kdyby se něco stalo, určitě se budete moci obrátit na pojišťovnu a ta vám škodu uhradí.
Ale ruku na srdce…
Pamatujete si, co a jak máte vlastně pojištěné? Víte, kam se se svými nároky na náhradu škody obrátit? A víte, jaké vlastně vaše nároky při té které škodní události budou?
Asi odpovíte, že máte svého finančního poradce, který bude vědět a poradí. Nebo že si zajdete na tu pojišťovnu, se kterou jste si pojistku udělali napřímo a tam se domluvíte.
Není to tak jednoduché.
Finanční poradce je tak trochu prodloužená ruka pojišťovny, vlastně pojišťoven, pokud je to nezávislý finanční poradce. A už z principu nemůže kopat za vás i za pojišťovnu. Vlastně nejen z principu, ale i ze zákona. A při plnění za škodní událost jsou motivace obou stran úplně odlišné. Vy chcete od pojišťovny dostat plnění co nejvyšší, pojišťovna má zájem vám vyplatit jen to, co musí. A pokud jste si sjednali pojištění sami přímo v nějaké pojišťovně, pořád je to ta stejná situace. Jste to pořád vy, kdo tahá za kratší konec provazu.
I jedno slovo může rozhodnout
Přesně tak. Pojišťovna velmi rozlišuje, jakým způsobem škodu nahlásíte, jaké výrazy volíte, jak škodu ohodnotí lékař či znalec. A to teď rozhodně nemám na mysli, že byste pojišťovně měli vykládat nějaké báchorky, které se nestaly. Mluvím o naprosto seriózním nahlášení škodní události, tak jak se stala a dodání patřičných podkladů. A i to jedno slovo, řečené na začátku nesprávně, může zapříčinit zamítnutí plnění nebo plnění mnohem nižší, než na jaké byste měli mít nárok, pokud byste ho uplatnili správně.
Když už jsme u toho nároku…
Součástí odškodnění dnes mohou být i duševní útrapy, ztížení společenského uplatnění, bolestné, budoucí ztráta výdělku apod. Tohle všechno jsou nároky, o které si většina lidí ani neřekne. Jednak netuší, že by mohli, ale hlavně neumí je relevantně vyčíslit. A zrovna o tyto nároky si říct či neříct může dělat v plnění od pojišťovny klidně rozdíl v milionech.
Co tím chci říct?
Když už platíte pojistné za své pojistné smlouvy, chcete přece v případě pojistné události dostat maximum možného. Nenechte hrát pojišťovnu přesilovku. Nedohadujte se s pojišťovnou sami a získejte vše, na co máte nárok.
Řešení není nijak složité. U většiny pojištění to lze. Pokud máte zájem o více informací, kontaktujte mně emailem na ivana@ihelesicova.cz .